عناصر الزامی برای اتاق کار

اگر قصد كار در خانه را داريد، حجم كار شما هر اندازه كه باشد، نياز به فضايي داريد تا بتوانيد ساعاتي را به‌راحتي در آن فضا به كار بپردازيد. براي تدارك فضاي كاري كامل در خانه، ابتدا بايد بدانيد كه اتاق كار ايده‌آل به چه عناصري نياز دارد. در اين مطلب،12 مورد از مهم‌ترين بايدهاي دكوراسيون اتاق كار را معرفي مي‌كنيم:

تكنولوژي، دوست هميشگي شما

اطمينان حاصل كنيد كه در فضاي كار خود احساس راحتي كامل مي‌كنيد و هيچ‌گاه براي مدت طولاني منتظر چيزي نخواهيد شد. يكي از اقدامات مهم براي اين كار، وجود اينترنت با سرعت بالاست. در اين صورت، الويت با اينترنت بي‌سيم است كه دكوراسيون فضا را از شر سيم و كابل‌ها نيز راحت مي‌كند.

صندلي: دفتر كار يا آشپزخانه؟!

نشستن روي صندلي‌هاي شيك غذاخوري در آشپزخانه يا اتاق غذاخوري بسيار خوشايند و لذت‌بخش است، اما تنها در بازه زماني كوتاهي كه مشغول صرف غذا هستيد. اگر قرار باشد كه تمام روز را روي آن صندلي‌ها بنشينيد، به‌شدت در كمر خود، ناراحتي و آزردگي احساس خواهيد كرد. بنابراين، زماني كافي براي جستجو و خريد صندلي استاندارد و مناسب براي اتاق كار صرف كنيد.

كامپيوتر روميزي يا لپ‌تاپ

تصميم اين كه كامپيوتر روميزي داشته باشيد يا لپ‌تاپ، با شماست، اما از آنجا كه لپ‌تاپ‌ها علاوه بر اشغال فضايي بسيار كمتر نسبت به كامپيوتر روميزي، اطلاعاتي بيشتر را نيز در خود جاي مي‌دهند و بسيار پيشرفته هستند و همچنين به دليل راحتي در حمل و جابه‌جايي، بيشتر توصيه مي‌شوند.

تلفن، فکس، اسکنر، پرينتر

بسته به نوع شغل و كسب و كاري كه داريد، بايد تعيين كنيد كه به كدام يك از اين دستگاه‌ها نياز داريد. ممكن است تنها به يك يا دو مورد از اين دستگاه‌ها در اتاق كار شما نياز باشد. توصيه ما اين است كه در اين صورت، از دستگاه‌هاي چند كاره كه در حقيقت، چند دستگاه در يك است، استفاده كنيد.

ميز كار

ميز كار از مهم‌ترين عناصر در هر اتاق كار است. ميز كار بايد علاوه بر سطح كامل، فضاهاي ذخيره‌‌سازي متعدد براي جاي دادن اوراق مختلف را نيز داشته باشد. اگر فضاي كافي وجود داشت، مي‌توانيد از ميزي كمكي با فضاهاي ذخيره سازي متعدد نيز كمك بگيريد. فراموش نكنيد كه ميز كار خود را بايد همواره تميز و سازمان‌يافته نگه داريد.

ابزارهاي سازماندهي

ابزارهايي چون ليوان قلم‌ها، گيره كاغذ، دفترچه يادداشت روزانه، گيره‌هاي آهن‌ربايي و ديگر ابزارهايي كه كمك مي‌كنند تا فضاي كاري هر چه سازمان‌يافته‌تر و مرتب‌تر باشند، از ملزومات هر اتاق كار به حساب مي‌آيند. توصيه مي‌كنيم كه حتما، تعدادي از اين ابزارها را در اتاق كار خود داشته باشيد.

مرزهاي اتاق کار

اتاق كار در خانه، تعريفي مشخص دارد. گاهي، اين فضا وارد فضاي زندگي شخصي فرد مي‌شود كه كاري اشتباه است و بايد از آن جلوگيري شود. براي پيشگيري از اين اتفاق و تعيين مرز و حريم فضاي كار، توصيه مي‌كنيم كه روالي مشخص را براي كار در خانه خود تعيين كنيد. به‌عنوان مثال، هنگام ورود به اتاق كار، لباسي راحت و مخصوص بپوشيد و مشغول به كار شويد. براي جلوگيري از ادغام فضاهاي مجاور با يكديگر نيز، حتما از حريم و دري بين فضاها استفاده كنيد تا اتاق كار را از فضاهاي ديگر جدا كنيد.

اتاق كار را آرام و راحت بسازيد

اتاق كار شما بايد فضايي آرام و بسيار راحت باشد و بهتر است تا حد امكان، فضايي دنج و آرام براي آن در نظر گرفته شود. اگر فضا‌هاي مجاور فضاي كار شما سر و صدايي بسيار دارد يا كنار فضاي بازي كودكان قرار دارد، توصيه مي‌كنيم كه حتما از هدفون براي ايجاد فضايي آرام در اتاق كار خود استفاده كنيد.

فضاي ذخيره‌سازي کافي

وجود فضاي ذخيره‌سازي به ميزان كافي و در انواع مختلف در اتاق كار لازم است تا بتوانيد فضا را هميشه مرتب و سازمان‌يافته نگه داريد، زيرا يكي از ويژگي‌هاي فضاي مرتب اين است كه هر عنصري براي خود جايي داشته باشد و به حال خود رها نشود. بنابراين، از وجود فضاهاي ذخيره‌سازي در قالب كمد، كشو، طبقه، قفسه و فايل به اندازه كافي در فضا مطمئن شويد.

تعريف فضا

فضاي كار ممكن است در گوشه‌اي از اتاق غذاخوري يا اتاق نشيمن قرار بگيرد، اما به هر حال، اتاق كار فضايي كاملا خصوصي است كه بايد تعريف شده، تا حد امكان تفكيك شود. بنابراين، براي تعريف فضا از جداكننده‌هاي فضا مانند پارتيشن‌ها استفاده كنيد تا حريم فضاي كار، به‌طور كامل تعيين و تفكيك شود.

فضايي باز و الهام‌بخش

با استفاده از نور طبيعي و رنگ‌هاي روشن در فضا، مطابق با سليقه فردي خود و همچنين استفاده از گياهان شاداب و وسايل جالب، دكوراسيون دلباز و مفرح براي اتاق كار خود تدارك ببينيد تا بودن در آن براي ساعت‌ها، خسته‌كننده نباشد و تاثير مخرب بر بازدهي كار شما نداشته باشد.
انرژي بدن در فضا ي کاري
اما در ايران مسئله دقيقا برعکس است و تفکر انرژي زايي در محيط کار در نقطه مقابل طراحي آفيس هاي ايراني قرار دارد. به همين دليل در بيشتر مواقع همين که فرد وارد يک دفتر مي شود حس خوبي نمي گيرد و به اصطلاح يک انرژي منفي به او منتقل مي شود.
بارها پيش مي آيد که شما وارد يک دفتر کاري مي شويد و بدون هيچ دليل خارجي احساس خستگي به شما دست مي دهد؛ چرا که فضا به اصطلاح دچار بي نظمي و انباشتگي است.
طراحان هميشه به اين نکته توجه مي کنند که دنياي پيرامون ما يک دنياي انرژي بر است؛ از انرژي برق گرفته تا ساير شکل هاي انرژي و براي همه آنها راهکارهايي دارند تا انرژي هدر نرود.
اما انرژي شخصي يا همان انرژي بدن جديدترين شکل انرژي است که طراحان براي جلوگيري از هدرروي آن دست به کار شده اند؛ يعني همانطور که صرفه جويي در ميزان انرژي که صرف روشنايي يک دفتر مي شود اهميت دارد، ميزان انرژي که ممکن است از فرد در يک فضا گرفته شود نيز داراي ارزش و اهميت است و براي اين منظور فنگ شويي و راهکارهايي که پيشنهاد مي کند از استراتژي هاي نوين طراحي داخلي است.
در نظر داشتن مجموعه اين نکات و دقت به مقوله هاي نوين طراحي داخلي و از همه مهمتر کمک گرفتن از انرژي انساني مي تواند يک دفتر کار ايده آل به وجود بياورد. دفتر کاري که تاثيري مستقيم بر حال و هواي کارمندان و در نتيجه ميزان درآمدزايي يک سازمان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *